Assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Thursday 25 July 2013

DUGAAN RAMADHAN 1433 H

ASSALAMUALAIKUM

Tahun ni dah menetap semula di tanah semenanjung permata nilam setelah berkelana di bumi borneo melebihi 17 tahun.. teringat bahasa sabahan untuk iftor iantu "sungkai". bagi anak anak ni merupakan tahun pertama mereka berpuasa sebulan di semenanjung. 

hari pertama berpuasa kerap ditanya " ummi bila sungkai ni?"
"ummi ... lama lagi ke?"
itulah ragam anak anak.. 

minggu pertama fasa berpuasa rajin masak untuk iftor. apa saja juadah  yang diminta oleh anak anak kami buat bersama. Alhamdulillah anak anak rajin membantu..

masuk minggu ke 2.. (8 ramadhan 1433 h) dugaan datang menjelma..

pepagi hari hari suami mengadu sakit di bahagian dada.. tapi dia masih pergi bekerja.. jam 3 petang dia minta diambil dan dibawa ke hospital.. setelah membuat pemeriksaan ECG didapati jantung semuanya berfungsi dengan baik.. doktor mencadangkan agar pemeriksaan darah dibuat.. anak anak semua ditinggalkan dirumah sementara yang masih bersekolah masih belum pulang.

sambil menunggu keputusan pemeriksaan darah iza tinggalkan suami untuk ambil anak di kelas kafa. pulang sebentar dan menyediakan juadah iftar. 30 minit kemudian ambil anak bongsu pula dari sekolah sessi petang. agak kelam kabut .. pecut semula ke hospital untuk menemankan suami. jam 6.30 keputusan ujian darah diterima... maka en suami pun ditahan di hospital daerah port dickson. bermulalah rutin mengurus anak dan melawat suami di hospital..

2 hari kemuadian suami dibenarkan pulang. hari tu hari jumaat ... sebelum suami sakit dia ada berjanji untuk berbuka puasa bersama keluarga sebelahnya di melaka. macam macam makanan yang dimasak oleh kakak ipar.. anak anak pun makan dengan berselera..

lepas mengerjakan solat maghrib  aqiff anak ke 3 memberitahu dia digigit nyamuk yang agak besar di bahagian bahu..iza tengok ada benjolan sebesar bola tennis.. dan ada sebiji lagi di tapak kaki.. kalau ikut rasional.. tapak kaki yang tebal mampukan digigit oleh nyamuk?? kami menunaikan solat terawik sementara aqiff ditinggalkan dirumah mak longnya. 

selepas menunaikan solat terawih kami terus pulang dan keadaan aqiff semakin parah apabila dia mula mengadu sakit dan gatal diseluruh badan.. suami mencadangkan agar kamike unit kecemasan dan trauma hospital besar melaka.disana aqiff diberikan rawaan segera kerana mukanya semakin membengkak. rupanya aqiff alergik .. ingat balik apa yang aqiff makan.. tadi dia cuma makan nasi bersamakari ayam dan sambal sotong.. baru pula teringat aqiff dan amir tak boleh makan makanan bercampur antara darat dan laut... doktor menasihatkan aqiff ditahan di wad memandangkan dia perlu pengawasan bagi memastikan bengkak dileher tidak menyempitkan saluran penafasan.. jam 3 pagi baru semua urusan kemasukan ke wad selesai.. 2 hari aqiff ditahan di wad..
Alhamdulillah sekarang semua dah memulakan sesi persekolahan seperti biasa..






No comments:

Post a Comment